دوره 2، شماره 1 - ( پاییز 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 79-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayrami M, Movahedi Y, Kazimi Razai S, Esmaili S. The Effect of Mindfulness Cognitive Therapy on Pathological Worry and Anxiety Symptoms in Students with Generalized Anxiety Disorder. IJRN. 2015; 2 (1) :79-90
URL: http://ijrn.ir/article-1-167-fa.html
بیرامی منصور، موحدی یزدان، کاظمی رضایی سید ولی، اسماعیلی سودابه. تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش نگرانی آسیب شناختی و علائم اضطرابی دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1394; 2 (1) :79-90

URL: http://ijrn.ir/article-1-167-fa.html


دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (7810 مشاهده)

مقدمه: در پژوهش های روان درمانی، ذهن آگاهی به عنوان یک حالت ارتقاء دهنده تفکر خودآگاهی برای بهبود نگرانی و اضطراب در نظر گرفته می شود. در این پژوهش، کارآیی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به شیوه گروهی در کاهش نگرانی آسیب شناختی و علائم اضطرابی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مورد بررسی قرار گرفت. روش: روش این پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد است. حجم نمونه شامل 40 نفر از دانش آموزان پسر دبیرستانی شهرستان کرمانشاه بودند. نحوه انتخاب نمونه بدین صورت بود که ابتدا از 850 نفر از افراد آزمون نگرانی آسیب شناختی به عمل آمد؛ سپس افرادی که طبق معیار نقطه برش بالینی آزمون فوق در سطح غیرنرمالی قرار داشتند، انتخاب شدند و مورد مصاحبه بالینی ساختار یافته قرار گرفتند و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تقسیم گردیدند. درمان ذهن آگاهی به صورت هفتگی و در طی 8 جلسه نود دقیقه ای اجرا شد. پس از اتمام جلسات پس آزمون روی دو گروه مداخله و شاهد اجرا گردید، مجدداً دو ماه بعد از پس آزمون پیگیری انجام شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس نگرانی ایالت پن ومقیاس اضطراب حالت بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین میانگین نمره های پس آزمون گروه مداخله و شاهد تفاوت معنی داری وجود داشت، بدین ترتیب که آموزش ذهن آگاهی باعث کاهش نگرانی آسیب شناختی در گروه مداخله شده بود (01/0>P). همچنین نتایج نشان داده است که آموزش ذهن آگاهی باعث کاهش علائم اضطرابی نیز شده است (01/0>P). نتیجه گیری: شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی می تواند باعث کاهش نگرانی و اضطراب شود لذا می توان از این راهبرد درمانی در کاهش و یا بهبود اضطراب و نگرانی در دانش آموزان و دانشجویان استفاده نمود.

متن کامل [PDF 762 kb]   (5383 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1394/7/1 | پذیرش: 1394/7/1 | انتشار: 1394/7/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb