Poshtyafte A. The effectiveness of education awareness of social self - efficacy and Resilience in the patients depends on glass. IJRN 2018; 5 (1) :61-67
URL:
http://ijrn.ir/article-1-341-fa.html
پشت یافته آسیه، میردریکوند فضل اله. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری در بیماران وابسته به شیشه شهر دزفول. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1397; 5 (1) :61-67
URL: http://ijrn.ir/article-1-341-fa.html
گروه روانشناسی، دانشگاه ازاد اهواز. اهواز.ایران asie.poshtyafte@gmail.com
چکیده: (4785 مشاهده)
مقدمه: آثار و نتایج زیانبار و مخرب فردی، اجتماعی و فرهنگی وابستگی و اعتیاد به شیشه سبب شده است تا کادر درمانی جامعه برای پیشگیری، ترک و جلوگیری از عود مصرف این ماده مخدر اقدام کنند. هدف این پژوهش اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به شیشه شهر دزفول میباشد.
روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مردان وابسته به شیشه شهر دزفول بود. نمونـه پـژوهش شامل 34 آزمـودنی بـود که به صورت تصادفی ساده از بین افرادی که در تابستان 96 به کمپ ترک اعتیاد تحت نظر بهزیستی شهرستان دزفول مراجعـه کرده بودند، انتخاب شدند و به گونهی تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 17 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای آموزش ذهن آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. گروهها پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی گادیانو و هربرت و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-21 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA)انجام شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد در مرحله پس آزمون بین میانگین خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر آموزش ذهن آگاهی باعث افزایش خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در بیماران وابسته به شیشه شهر دزفول شد (0/001P<).
نتیجه گیری: ارائه آموزش ذهن آگاهی بیماران را به نقاط ضعف و قوت خود و کاستن از ضعف های خود آگاه میکند. لذا با توجه به تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر افزایش خودکارآمدی اجتماعی و تاب آوری در بیماران وابسته به شیشه توصیه می شود مشاوران، درمانگران و روانشناسان بالینی از روش مذکور برای افزایش خودکارآمدی اجتماعی و تابآوری در این افراد استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1396/9/20 | پذیرش: 1397/2/31 | انتشار: 1397/9/15