دوره 7، شماره 3 - ( بهار 1400 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 76-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini M, Mahdian H, Hamidi F. Effect of Aerobic Training on Verbal Working Memory, Cognitive Flexibility and Visual Perception in Patients with Written Disorder. IJRN. 2021; 7 (3) :76-85
URL: http://ijrn.ir/article-1-633-fa.html
حسینی محیا، مهدیان حسین، حمیدی فریده. تأثیر آموزش ایروبیک بر حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1400; 7 (3) :76-85

URL: http://ijrn.ir/article-1-633-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران hossein3284@gmail.com
چکیده:   (139 مشاهده)
مقدمه: اختلال نوشتاری عالی ترین و پیچیده ترین اختلال مهارت زبانی در انسان است و مبتلایان به آن معمولا در کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری دارای مشکلاتی هستند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش ایروبیک بر حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی مبتلا به اختلال نوشتاری شهر مشهد در سال تحصیلی1397-98بودند. نمونه پژوهش 24 نفر بودند که با  روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با روش تصادفی به کمک قرعه کشی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمون 20 جلسه45 دقیقه ای تحت آموزش ایروبیک قرار گرفت و گروه کنترل آموزشی ندید. داده ها با کمک آزمون های حافظه فعال کلامی استنفورد- بینه، انعطاف پذیری شناختی ویسکانسین و ادراک دیداری فراستیگ جمع آوری و با آزمونهای آماری در نرم افزارSPSSنسخه 25 تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که گروههای آزمون و کنترل در مرحله پیش آزمون از نظر حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی وادراک دیداری تفاوت معناداری نداشتند (P<0/05)اما در مراحل پس آزمون و پیگیری از نظر هر سه متغیر تفاوت معناداری داشتند(P<0/05)همچنین، آموزش ایروبیک در مقایسه با گروه کنترل باعث افزایش حافظه فعال کلامی، انعطاف پذیری شناختی و ادراک دیداری در مبتلایان به اختلال نوشتاری شد و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (P<0/05)
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برنامه ریزی برای استفاده از آموزش ایروبیک در کنار سایر روشهای آموزشی جهت بهبود کارکردهای اجرایی ضروری است. در نتیجه، متخصصان و درمانگران میتوانند از روش آموزش ایروبیک برای بهبود  کارکردهای اجرایی به ویژه حافظه فعال کلامی، انعطافپذیری شناختی و ادراک دیداری استفاده کنند.
متن کامل [PDF 457 kb]   (79 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: توانبخشی در علوم ورزشی
دریافت: 1399/8/16 | پذیرش: 1399/12/19 | انتشار: 1400/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb