 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     mohammadyari P,  Rahgoi A,  Fallahi- Khoshknab M,  vahedi M. The Effect of Storytelling on Visual and Auditory Attention and
Concentration in Children with Autism Spectrum Disorders.  IJRN 2021; 7 (4) :1-8
URL: 
http://ijrn.ir/article-1-642-fa.html   
                    
                    محمدیاری پری،  رهگوی ابولفضل،  فلاحی خشکناب مسعود،  واحدی محسن. تاثیر قصه گویی بر توجه و تمرکز دیداری و شنیداری کودکان مبتلا به طیف اوتیسم.  نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1400; 7 (4) :1-8
URL: http://ijrn.ir/article-1-642-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    مربی، گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران ab.rahgoi@uswr.ac.ir 
                    
                    
                    چکیده:       (5133 مشاهده)
                    
                    
                    مقدمه و هدف: اوتیسم یک اختلال رشدی است که با نقصان در تمرکز دیداری و شنیداری، تحریک پذیری، رفتارهای کلیشه ای و تکراری همراه است. قصه گویی یک روش آموزشی جهت انتقال مفاهیم و افزایش تمرکز در کودکان است. در پژوهش حاضر، تاثیر قصه گویی بر تمرکز دیداری و شنیداری کودکان اوتیسم ارزیابی شد. 
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 33کودک مبتلا به اوتیسم به روش تصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد تخصیص یافتند. معیارهای ورود شامل سن 6-13سال، تشخیص اختلال اوتیسم خفیف تا متوسط توسط روانپزشک بر اساس معیار گارس ( GARS)،عدم وجود اختلالات حسی (نابینایی و ناشنوایی، جسمی-حرکتی) بود. قصه گویی طی 13جلسه برای گروه مداخله انجام شد، اما برای گروه شاهد هیچ مداخله ای صورت نگرفت. برای جمع آوری داده ها از دو ابزار آزمون خط زنی تولز و پیرون (Toulouse-Piéron test) و آزمون تمیز شنیداری  وپمن ( wepmans test)  استفاده شد که در پیش آزمون و پس آزمون توسط کودکان تکمیل گردید.
یافته ها: اختلاف میانگین توجه و تمرکز دیداری قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله معنی دار بود ( p<0.001)اما این اختلاف میانگین در گروه شاهد معنی دار نبود. (p=0.597 ) اختلاف میانگین در بعد توجه و تمرکز شنیداری قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله معنی دار بوده است(p<0.001 ) .اما این اختلاف میانگین در گروه شاهد معنیدار نبود( p=0/379).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر حاکی از اثربخشی قصه گویی بر افزایش توجه و تمرکز دیداری و شنیداریِ کودکان مبتلا به اوتیسم است. بنابراین توصیه میشود، قصه گویی برای افزایش توجه و تمرکز، مدنظر قرار گیرد.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
كاربردي |
                    موضوع مقاله: 
                    
سایر موضوعات  دریافت: 1400/1/14 | پذیرش: 1400/4/26 | انتشار: 1400/6/7