دوره 8، شماره 1 - ( پاییز 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 79-73 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eftekhari N, Arsalani N, Mohammadi-Shahboulaghi F, Noroozi M. The Effect of Performing the Modified assessment step of Nursing Process on Clinical Self-efficacy of Working Nurses in Rofiydeh Rehabilitation Hospital. IJRN. 2021; 8 (1) :73-79
URL: http://ijrn.ir/article-1-656-fa.html
افتخاری نگین، ارسلانی نرگس، محمدی شاهبلاغی فرحناز، نوروزی مهدی. تأثیر اجرای مرحله ارزیابی فرآیند پرستاری تعدیل شده بر خودکارآمدی عملکرد بالینی پرستاران شاغل در بیمارستان توانبخشی رفیده. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1400; 8 (1) :79-73

URL: http://ijrn.ir/article-1-656-fa.html


دانشیار، مرکز تحقیقات سالمندی، گروه آموزش پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران nargesarsalani@gmail.com
چکیده:   (218 مشاهده)
مقدمه و هدف: پرستار، زمانی یک فرد حرفه ای، کارآمد و موثر است که بتواند استانداردهای مراقبتی را در عمل اجرا کند. یکی از این استانداردها، استفاده از فرآیند پرستاری است. با توجه به کاستی های موجود ناشی از عدم تناسب روش ارزیابی فرآیند پرستاری بیماران توانبخشی، آموزش مرحله ارزیابی فرآیند پرستاری تعدیل شده توانبخشی و تأثیر اجرای آن بر خودکارآمدی عملکرد بالینی پرستاران شاغل در بیمارستان توانبخشی رفیده در این مطالعه بررسی شد.
روش کار: در این مطالعه شبه تجربی، 30 پرستار شاغل از 4 بخش بیمارستان توانبخشی رفیده در سال 1399 به صورت در دسترس انتخاب شدند. بیمارستان رفیده، نخستین بیمارستان توانبخشی در کشور است. مرحله ارزیابی فرآیند پرستاری تعدیل شده توانبخشی به مدت 3 ساعت  و به صورت مجازی آموزش داده شد. در این مطالعه از 2 پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه روا و پایای خودکارآمدی عملکرد بالینی استفاده شد. خودکارآمدی عملکرد بالینی پرستاران قبل از آموزش و یک ماه پس از اجرای فرآیند پرستاری تعدیل شده توانبخشی سنجیده شد.
یافته ها: در این مطالعه 24 پرستار زن (80 درصد) با میانه سنی 27/5 سال و و میانگین سابقه کار 25/6 ماه مشارکت داشتند. نتایج نشان میدهد اختلاف آماری معناداری در حیطه های بررسی بیمار (p=0/027)، اجرای برنامه مراقبتی (p=0/025)، تشخیص های پرستاری- برنامه ریزی (p=0/034) و ارزشیابی برنامه مراقبتی (p=0/005) قبل و بعد از آموزش وجود دارد.
نتیجه گیری: نظر به ارتباط تنگاتنگ ارزیابی دقیق بیمار با خودکارآمدی عملکرد بالینی پرستاران، لزوم آموزش مرحله ارزیابی فرآیند پرستاری توانبخشی مبتنی بر شواهد علمی، توصیه میشود.
متن کامل [PDF 1061 kb]   (142 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری توانبخشی
دریافت: 1400/4/5 | پذیرش: 1400/8/19 | انتشار: 1400/9/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb