دوره 9، شماره 3 - ( بهار 1402 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamehbozorgi L, Farmahini Farahani M, Poorsaadat L, Moslemi A. The effect of education and telephone follow-up (tele-nursing) on self-care and quality of life of patients with multiple sclerosis: A clinical trial study. IJRN 2023; 9 (3) : 5
URL: http://ijrn.ir/article-1-734-fa.html
جامه بزرگی لیلا، فرمهینی فراهانی مولود، پورسعادت لیلا، مسلمی اعظم. تاثیر آموزش و پیگیری تلفنی(تله نرسینگ) بر خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس: کارآزمایی بالینی تصادفی. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1402; 9 (3)

URL: http://ijrn.ir/article-1-734-fa.html


استادیار، گروه آموزش پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.farmahini70@yahoo.com
چکیده:   (1372 مشاهده)
مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس (ام. اس) بیماری مزمن و پیشرونده سیستم عصبی مرکزی است که می تواند  اثر مخربی بر کیفیت زندگی بیمار داشته باشد. رفتارهای خودمراقبتی یکی از عوامل مؤثّر در پیشگیری از علائم و عود بیماری ام. اس است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش به بیمار و پیگیری تلفنی (تله نرسینگ) بر خود مراقبتی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام. اس بود.
روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 70 نفر از بیماران ام. اس در انجمن ام.اس شهر اراک در سال 1400 انجام شد. نمونه ها به روش در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 35 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه خودمراقبتی میلر و پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به ام. اس بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. برای بیماران گروه آزمون ابتدا جلسات آموزشی به صورت یک روز در هفته به مدت دو هفته برگزار شد، سپس پیگیری تلفنی به مدت 12 هفته انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل و تی زوجی انجام شد.
یافته ها : نتایج نشان داد قبل از مداخله، بین میانگین نمره خودمراقبتی و کیفیت زندگی دو گروه اختلاف آماری معنی داری وجود ندارد (0/05<p) ولی بعد از مداخله تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره خود مراقبتی در دو گروه کنترل و آزمون وجود داشت (0/031=p). همچنین بین میانگین نمره کیفیت زندگی در دو گروه کنترل و آزمون بعد از مداخله تفاوت معنی داری مشاهد شد (0/028=p).
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش و پیگیری تلفنی می تواند نقش موثری در بهبود خودمراقبتی و کیفیت زندگی بیماران ام. اس داشته باشد.
 
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 265 kb]   (309 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری توانبخشی
دریافت: 1401/5/4 | پذیرش: 1401/10/10 | انتشار: 1401/12/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb