دوره 10، شماره 4 - ( تابستان 1403 )                   جلد 10 شماره 4 صفحات 48-40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atefi Far S, Asadi Younesi M R, Pakdaman M. Predicting Self-expression of Adolescent Students: The Role of Self-esteem & Family Communication Patterns. IJRN 2024; 10 (4) :40-48
URL: http://ijrn.ir/article-1-868-fa.html
عاطفی فر سمیرا، اسدی یونسی محمدرضا، پاکدامن مجید. پیش بینی ابراز وجود دانش آموزان نوجوان: نقش عزت نفس و الگوهای ارتباطی خانواده. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1403; 10 (4) :40-48

URL: http://ijrn.ir/article-1-868-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران yoonesi@birjand.ac.ir
چکیده:   (638 مشاهده)
مقدمه: شناسایی عوامل مؤثر در ابراز وجود دانش­آموزان نوجوان، نقش مهمی در برقراری و حفظ ارتباطات و تعاملات فردی و بین فردی دارد، بنابراین مطالعه حاضر مطالعه حاضر باهدف نقش عزت‌نفس و الگوهای ارتباطی خانواده در پیش‌بینی ابراز وجود نوجوانان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 بودند، که204 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار استفاده شده پرسشنامه های عزت‌نفس روزنبرگ (۱۹۶۵)، الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (۲۰۰۲) و ابراز وجود گمبریج و ریچی (1975) بود که توسط مشارکت کنندگان تکمیل گردید. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه هم­زمان انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین عزت‌نفس(0/583=r) و الگوهای ارتباطی خانواده(0/582=r) با ابراز وجود رابطه مثبت و معنا‌داری وجود داشت، همچنین عزت‌نفس و الگوهای ارتباطی خانواده، 41/3 درصد از واریانس ابراز وجود را تبیین نمودند(0/01>p).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان­دهنده اهمیت عزت‌نفس و الگوهای ارتباطی خانواده در بهبود ابراز وجود دانش‌آموزان هست، بنابراین با پرورش عزت نفس و ارتقای الگوهای ارتباطی خانواده به افزایش ابراز وجود دانش ­آموزان نوجوان می­توان کمک نمود.


 
متن کامل [PDF 294 kb]   (212 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1402/8/5 | پذیرش: 1402/12/28 | انتشار: 1403/5/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb