دوره 8، شماره 2 - ( زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 79-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahreini Z, Kahrazehi F, Nikmanesh Z. The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on Psychological Well-Being and Positive and Negative Emotions in Adolescent Girls with Body Dysmorphic Syndrome. IJRN 2022; 8 (2) :64-79
URL: http://ijrn.ir/article-1-685-fa.html
بحرینی زهرا، کهرازهی فرهاد، نیک منش زهرا. اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی و عواطف مثبت و منفی در دختران نوجوان دچار نشانگان بدریخت‌انگاری بدن. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1400; 8 (2) :64-79

URL: http://ijrn.ir/article-1-685-fa.html


دانشیار، گروه روان‌شناسی، سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران farhad_kahraz@ped.usb.ac.ir
چکیده:   (2166 مشاهده)
مقدمه و هدف: بهزیستی روان‌شناختی و عواطف از جمله کارکردهایی هستند که تحت تأثیر اختلال بدریخت انگاری بدن قرار می‌گیرند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی شناخت­درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی و عواطف مثبت و منفی در دختران نوجوان دچار نشانگان بدریخت‌انگاری بدن بود.
روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانش آموزان نوجوان دختر دچار نشانگان اختلال بدریخت انگاری بدن بودند که طی شش ماه نخست سال 1399 به کلینیک­ وابسته به آموزش و پرورش منطقه 5 تهران مراجعه داشتند و از میان آن‌ها 50 تن به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در 2 گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، «مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف- نسخه تجدیدنظر شده» (Ryff Psychological Well-Being Scale-Revised Form) و «مقیاس­های عاطفه مثبت و عاطفه منفی» (Positive Affects and Negative Affects Scales) بود. روایی محتوای ابزارها به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه‌گیری شد. پس از اجرای 6 جلسه آموزش برای گروه مداخله، داده­های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته ­ها حاکی از تفاوت معنادار بین میانگین نمرات پس­آزمون (001 /0≥P، 22/49= (1،48)F) در متغیر بهزیستی روان‌شناختی بود. تفاوت معنادار بین میانگین نمرات پس‌آزمون (001 /0≥P، 13/89= (1،48)F) در متغیر عاطفه مثبت و متغیر عاطفه منفی (001 /0≥P، 30/45= (1،48)F) بود.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد شناخت­ درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی و عواطف مثبت و منفی در دختران نوجوان دچار نشانگان بدریخت‌انگاری بدن مؤثر است. لذا پیشنهاد می­شود که در کنار درمان­های پزشکی زمینه آموزش مداخلات رفتاری نظیر شناخت ­درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی را برای نوجوانان دچار نشانگان اختلال بدریخت انگاری فراهم شود.
 
متن کامل [PDF 364 kb]   (807 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1400/8/8 | پذیرش: 1400/11/25 | انتشار: 1400/12/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb