Parvizian M, Bardideh M R, Mozafari M, Omidvar B. Cognitive Behavioral Therapy Program: Evaluating Effectiveness on Learned Helplessness of Students Special Learning Disorders (Dictation). IJRN 2022; 8 (3) :30-41
URL:
http://ijrn.ir/article-1-693-fa.html
پرویزیان مهرناز، بردیده محمدرضا، مظفری محمد، امیدوار بنفشه. تدوین برنامه به شیوه ی رفتار درمانی شناختی: ارزیابی اثربخشی بر درماندگی آموخته شده دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته). نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. ۱۴۰۱; ۸ (۳) :۳۰-۴۱
URL: http://ijrn.ir/article-۱-۶۹۳-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. Mbardideh@yahoo.com
چکیده: (۲۷۸۸ مشاهده)
مقدمه: کودکان با اختلال یادگیری خاص دیکته اغلب دارای خودکارآمدی پایین هستند که اساسا از شکستهای تحصیلی و ادراک مشکل ناشی میشود. این پژوهش با هدف اثربخشی مداخله رفتار درمانی شناختی بر درماندگی آموخته شده دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) انجام گرفت.
روش کار: روش تحقیق در این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه آموزشی و گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دارای اختلال خاص دیکته نویسی در مقطع ابتدایی در مرکز توانمندسازان ذهن شهر تهران در سال تحصیلی 1400- 1399 بود. از بین آنها تعداد 30 دانش آموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) بر اساس ملاکهای ورود و خروج و به شیوه نمونهگیری در دسترس گزینش شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری قرار داده شدند. مداخله رفتار درمانی شناختی به صورت 2 جلسه (90 دقیقهای) در هفته و به مدت یک ماه و نیم طی 6 هفته (12 جلسه) اجرا گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه درماندگی آموخته شده (LHS) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مداخله رفتار درمانی شناختی بر درماندگی آموخته شده دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) تاثیرمعناداری داشت (<0/05P).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مداخله رفتاردرمانی شناختی قادر است سبب کاهش درماندگی آموخته شده دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) شود. لذا مراکز آموزشی، خدمات روانشناختی و مشاوره میتوانند برای بهبود درماندگی آموخته شده دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص (دیکته) از این روش بهره مند شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
توانبخشی روانی دریافت: 1400/10/20 | پذیرش: 1400/11/28 | انتشار: 1401/1/17