Golgeh A, Ghanifar M, Samaneh Sadat T S, Samaneh Sadat S S. Determining the Role of Mindfulness and Rumination in Predicting Academic optimism in Students. IJRN 2025; 11 (2) : 12
URL:
http://ijrn.ir/article-1-905-fa.html
جلگه علی، غنی فر محمد حسن، جعفر طباطبایی تکتم سادات، جعفر طباطبایی سمانه سادات. تعیین نقش ذهن آگاهی و نشخوار فکری در پیش بینی خوشبینی تحصیلی دانش آموزان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1403; 11 (2)
URL: http://ijrn.ir/article-1-905-fa.html
استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. Ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده: (178 مشاهده)
مقدمه: خوشبینی تحصیلی یکی از مؤلفه های مهم در آموزش و پرورش است که همواره موردتوجه برنامه ریزان، مدیران، معلمان و والدین دانش آموزان بوده است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش ذهن آگاهی و نشخوار فکری در پیش بینی خوشبینی تحصیلی دانش آموزان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1403-1402 بودند.120 نفر به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه ذهن آگاهی چادویک و همکاران (2008)، نشخوار فکری نولن هاکسما و مارو (1991) و خوشبینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران (2013) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمون آماری همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی چندگانه به شیوه گامبهگام استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد رابطه بین ذهن آگاهی با خوشبینی تحصیلی (0/695=r) مثبت و معنیدار بود (0/01>P)، اما رابطه بین نشخوار فکری با خوشبینی تحصیلی (0/604-=r) منفی و معنیدار بود (0/01>P). مؤلفههای ذهن آگاهی، 48/5 درصد و نشخوار فکری، 37/1 درصد از واریانس خوشبینی تحصیلی را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش بر اهمیت نقش ذهن آگاهی و نشخوار فکری در خوشبینی تحصیلی دانش آموزان تأکید دارد.
شمارهی مقاله: 12
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی در پرستاری توانبخشی دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/9/21 | انتشار: 1403/12/12