دوره 11، شماره 2 - ( زمستان 1403 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golgeh A, Ghanifar M, Samaneh Sadat T S, Samaneh Sadat S S. Determining the Role of Mindfulness and Rumination in Predicting Academic optimism in Students. IJRN 2025; 11 (2) : 12
URL: http://ijrn.ir/article-1-905-fa.html
جلگه علی، غنی فر محمد حسن، جعفر طباطبایی تکتم سادات، جعفر طباطبایی سمانه سادات. تعیین نقش ذهن آگاهی و نشخوار فکری در پیش بینی خوش‌بینی تحصیلی دانش آموزان. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1403; 11 (2)

URL: http://ijrn.ir/article-1-905-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. Ghanifar@iaubir.ac.ir
چکیده:   (178 مشاهده)
مقدمه: خوش‌بینی تحصیلی یکی از مؤلفه‌ های مهم در آموزش‌ و پرورش است که همواره موردتوجه برنامه ­ریزان، مدیران، معلمان و والدین دانش ­آموزان بوده است، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش ذهن ­آگاهی و نشخوار فکری در پیش ­بینی خوش‌بینی تحصیلی دانش ­آموزان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1403-1402 بودند.120 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند؛ و به پرسشنامه ذهن آگاهی چادویک و همکاران (2008)، نشخوار فکری نولن هاکسما و مارو (1991) و خوش‌بینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران (2013) پاسخ دادند. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و آزمون آماری همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون خطی چندگانه به شیوه گام‌به‌گام استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد رابطه بین ذهن آگاهی با خوش‌بینی تحصیلی (0/695=r) مثبت و معنی‌دار بود (0/01>P)، اما رابطه بین نشخوار فکری با خوش‌بینی تحصیلی (0/604-=r) منفی و معنی‌دار بود (0/01>P). مؤلفه‌های ذهن آگاهی، 48/5 درصد و نشخوار فکری، 37/1 درصد از واریانس خوش‌بینی تحصیلی را تبیین می­کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بر اهمیت نقش ذهن آگاهی و نشخوار فکری در خوش‌بینی تحصیلی دانش آموزان تأکید دارد.



 
شماره‌ی مقاله: 12
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/9/21 | انتشار: 1403/12/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb