دوره 12، شماره 1 - ( پاییز 1404 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansouri Amin S, Homaei R, Zargarshirazi F, Asgari P. Comparison of the Effectiveness of Mindfulness-Based Training and Compassion-Based Training on Anxiety and Internalized Shame in Male Students with Specific Learning Disorder. IJRN 2025; 12 (1) : 7
URL: http://ijrn.ir/article-1-967-fa.html
منصوری امین سرور، همایی رضوان، زرگرشیرازی فریبا، عسگری پرویز. مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن‌آگاهی و آموزش مبتنی بر شفقت بر اضطراب و شرم درونی‌شده در دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. 1404; 12 (1)

URL: http://ijrn.ir/article-1-967-fa.html


گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران drhomaei@iau.ac.ir
چکیده:   (45 مشاهده)
مقدمه: اختلال یادگیری خاص، اختلالی عصبی‌تحولی است که باعث ایجاد مشکل‌هایی در زمینه اضطراب و شرم درونی می‌شود. در نتیجه، هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر ذهن‌آگاهی و آموزش مبتنی بر شفقت بر اضطراب و شرم درونی‌شده در دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه مطالعه حاضر دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی مبتلا به اختلال یادگیری خاص مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر اهواز در سال 1403 بودند. حجم نمونه برای هر گروه با توجه به ریزش‌های احتمالی 15 نفر محاسبه و بر همین اساس 45 نفر پس از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی با کمک قرعه‌کشی در سه گروه مساوی گمارده شدند. داده‌ها با پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو، پرسشنامه اضطراب کودکان و پرسشنامه کوتاه شرم و گناه گردآوری شدند. هر یک از دو گروه آزمایش 10 جلسه 60 دقیقه‌ای به‌ترتیب تحت آموزش مبتنی بر ذهن‌آگاهی و آموزش مبتنی بر شفقت قرار گرفتند (هفته‌ای یک جلسه) و در این مدت گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با روش‌های تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم‌افزار SPSS-25 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد هر دو روش آموزش مبتنی بر ذهن‌آگاهی و آموزش مبتنی بر شفقت باعث کاهش اضطراب و شرم درونی‌شده در دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص شدند و نتایج در مرحله پیگیری حفظ شد (0/001P<). علاوه بر آن، تفاوت بین روش‌های آموزش مبتنی بر ذهن‌آگاهی و آموزش مبتنی بر شفقت در کاهش اضطراب و شرم درونی‌شده در دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص معنادار نبود (0/05P>).
نتیجه‌گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر، درمانگران و متخصصان سلامت می‌توانند از هر دو روش آموزش مبتنی بر ذهن‌آگاهی و آموزش مبتنی بر شفقت برای کاهش ویژگی‌هایی منفی مانند اضطراب و شرم درونی‌شده استفاده کنند.

 
شماره‌ی مقاله: 7
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی در پرستاری توانبخشی
دریافت: 1404/3/18 | پذیرش: 1404/7/11 | انتشار: 1404/7/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Rehabilitation Research

Designed & Developed by : Yektaweb